27 oktober 2016

Online DNA-tests: wat is de stand van zaken?

Sally Wyatt schreef samen met Anna Harris en Susan Kelly een kritisch boek vanuit een sociaalwetenschappelijk perspectief over de direct-to-consumermarkt (DTC) voor genetische testen. De titel: ‘CyberGenetics, Health genetics and new media’ (Routledge, 2016). Het boek kwam mede tot stand dankzij NWO-financiering uit een samenwerkingsprogramma met de Britse ESRC.
 
CyberGenetics is de eerste wetenschappelijke monografie over dit onderwerp, en het eerste boek dat de studie van de genetica en van digitale technologieën bij elkaar brengt. Sally Wyatt is hoogleraar Maatschappijwetenschap en Techniek aan de Universiteit Maastricht en programmaleider van de e-Humanities Group van de KNAW. ‘Online diensten voor genetische tests worden steeds vaker aangeboden aan consumenten. In Groot-Brittannië is onlangs de ‘23andme’ genetische test gelanceerd. Je stuurt wat wangslijm op en krijgt een waslijst aan informatie thuis. Het betekent tevens een doorbraak op het gebied van genetisch onderzoek.’
 
Consumenten kunnen online met heel de wereld hun genetisch materiaal delen, aan wetenschappelijk onderzoek meedoen en hun verloren gewaande neven en nichten ontdekken over heel de wereld. ‘De media staan vol met beroemdheden die op die manier hun roots ontdekken. Op basis van je DNA kun je zelfs muzieksuggesties ontvangen via online diensten. Waar ligt de grens?’
 
Het boek handelt voornamelijk over genetische tests die erfelijke ziektes in kaart brengen en de sociale kaders die ontstaan wanneer zo’n traditioneel klinische activiteit een nieuw landschap (het internet) betreedt. Wyatt en collega’s onderzochten de snijpunten van nieuwe genetica en nieuwe media binnen drie verschillende gebieden: internetstudies, de sociologie van de gezondheid en wetenschap en technologiestudies.
 
Klik hier voor meer informatie.